Методичні рекомендації

І. Загальні положення
Конфлікт інтересів-суперечність між особистими майновими, немайновими інтересами особи чи близьких їй осіб та її службовими повноваженнями, наявність якої може вплинути на об'єктивність або неупередженість прийняття рішень, а також на вчинення чи невчинення дій під час виконання наданих їй службових повноважень.
Під "особистими інтересами" слід розуміти будь-які інтереси державного службовця, обумовлені особистими, родинними, дружніми чи будь-якими іншими позаслужбовими стосунками з іншими фізичними чи юридичними особами, в тому числі особисті майнові та немайнові інтереси.
Конфлікт інтересів випливає із ситуації, коли державний службовець має приватний інтерес, тобто переваги для нього або його родини, близьких родичів, друзів чи осіб та організацій, з якими він має або мав спільні ділові інтереси, що впливає або може впливати на неупереджене та об'єктивне виконання ним своїх службових обов'язків.
Саме по собі приховування зазначеними особами наявного приватного інтересу вже розцінюється як порушення службової дисципліни і потребує вжиття відповідних заходів щодо запобігання корупції.
Відповідно до вимог статті 15 Закону України "Про правила етичної поведінки" державні службовці незважаючи на особисті інтереси вживають вичерпних заходів щодо недопущення конфлікту інтересів, а також не допускають вчинення дій чи бездіяльності, що можуть спричинити виникнення конфлікту інтересів або створити враження його наявності.
Керівники органів державної влади, їх структурних підрозділів не можуть прямо чи опосередковано спонукати у будь-який спосіб підлеглих до прийняття рішень, вчиняти дії або бездіяльність на користь особистих інтересів та/або інтересів третіх осіб.
 II Cпособи врегулювання конфлікту інтересів
Особлива правова природа публічно-службових відносин зумовлює необхідність встановлення гнучкого механізму для того, аби уникнути негативних наслідків конфлікту інтересів. Найчастіше конфлікт інтересів виникає вже під час проходження державної служби. У такому випадку потрібно вжити відповідних заходів з врегулювання конфлікту інтересів і забезпечення неупередженого виконання своїх службових обов'язків державним службовцем.
Способи врегулювання конфлікту інтересів мають забезпечувати своєчасність реагування на порушення антикорупційного законодавства і запобігати прийняттю рішень чи вчиненню дій в умовах існування конфлікту інтересів.
Законодавством України та іншими нормативно-правовими актами передбачено наступні способи врегулювання конфлікту інтересів:
-  позбавлення приватного інтересу, з приводу якого виник конфлікт інтересів;
-  усунення особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, від прийняття рішення (участі в прийнятті рішення) або вчинення дій в умовах конфлікту інтересів;
          -  переведення особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, на іншу посаду або її звільнення із займаної посади;
-  прийняття рішення або вчинення дій в умовах конфлікту інтересів під контролем особи, визначеної керівником органу.
           Згідно зі статтею 14 Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції" особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, зобов'язані:
уживати заходів щодо недопущення будь-якої можливості виникнення конфлікту інтересів;
невідкладно у письмовій формі повідомляти безпосереднього керівника про наявність конфлікту інтересів.
           З 01 січня 2014 року, відповідно до вимог Закону України від 14 травня 2013 року № 224, статтю 14 доповнено новими частинами, а саме: особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, зобов'язані протягом десяти днів після призначення (обрання) на посаду, передати в управління іншій особі належні їм підприємства та корпоративні права у порядку, встановленому законом. Водночас державним службовцям (посадовим особам місцевого самоврядування) забороняється передавати в управління належні їм підприємства та корпоративні права на користь членів своєї сім'ї.
           Контроль за дотриманням вимог законодавства щодо врегулювання конфлікту інтересів осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, здійснюється уповноваженими підрозділами з питань запобігання та виявлення корупції. Методичне забезпечення діяльності уповноважених підрозділів з питань запобігання, виявлення та урегулювання конфлікту інтересів у діяльності державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної служби.
Способи врегулювання конфлікту інтересів визначені наказом Головного управління державної служби України "Про затвердження Загальних правил поведінки державного службовця" від 04 серпня 2010 року № 214 (зі змінами і доповненнями). Ці Загальні правила є узагальненням стандартів запобігання конфлікту інтересів у діяльності державних службовців та способів врегулювання конфлікту інтересів.
           Загальні правила визначають, що особа, уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування,  зобов'язана у межах своїх повноважень вживати заходів щодо недопущення будь-якої можливості виникнення конфлікту інтересів, а саме: суперечності між особистими майновими, немайновими інтересами особи чи близьких їй осіб та її службовими повноваженнями, наявність якої може вплинути на об'єктивність або неупередженість прийняття рішень, а також на вчинення чи невчинення дій під час виконання наданих їй службових повноважень.
ІІІ. Механізм врегулювання конфлікту інтересів
У разі виникнення конфлікту інтересів або за наявності підстав, за яких він може виникнути, особа, уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, повинна дотримуватися Загальних правил поведінки державного службовця та невідкладно у письмовій формі повідомити безпосереднього керівника про наявність конфлікту інтересів.
Обставини, що можуть призвести до виникнення конфлікту інтересів, повинні бути усунуті до того, як вказана особа буде призначена на посаду.
У разі коли обставини, що можуть призвести до виникнення конфлікту інтересів, склалися після призначення на посаду, особа, уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, повинна невідкладно повідомити в письмовій формі про це свого безпосереднього керівника та терміново вжити заходів щодо усунення таких обставин.
Якщо особі, уповноваженій на виконання функцій держави або місцевого самоврядування,   стало відомо про наявність конфлікту інтересів у інших державних службовців підрозділу, де він працює, йому необхідно повідомити про це свого безпосереднього керівника.
Особа, уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, яка повідомила про конфлікт інтересів свого безпосереднього керівника і вважає, що вжиті заходи є недостатніми, може повідомити про це в письмовій формі керівника органу державної влади.
Безпосередній керівник зобов'язаний вжити всіх необхідних заходів, спрямованих на запобігання конфлікту інтересів, шляхом доручення виконання відповідного службового завдання іншій посадовій особі, особистого виконання службового завдання чи в інший спосіб, передбачений законодавством.
Врегулювання конфлікту інтересів шляхом усунення особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування,  від прийняття рішення чи участі в прийнятті рішення або вчинення дій в умовах конфлікту інтересів використовується за умови можливості залучення до прийняття такого рішення або вчинення відповідних дій інших державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування.
Усунення особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, від прийняття рішення чи участі в прийнятті рішення або вчинення дій в умовах конфлікту інтересів, а також залучення до прийняття рішення або вчинення відповідних дій інших службовців здійснюється за рішенням керівника органу або відповідного структурного підрозділу, в якому працює особа, уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
У разі виникнення конфлікту інтересів у особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, який входить до складу колегіального органу (комітету, комісії, колегії, ради тощо), такий державний службовець не повинен брати участь у прийнятті рішення, якщо його неучасть не впливає на повноваження цього органу.
Однак мова йде лише про ті колегіальні органи, які можуть приймати рішення, що породжують певні правові наслідки для окремих осіб чи невизначеного кола осіб. Діяльність деяких колегіальних органів (як правило, це стосується колегій, комісій при органах державної влади чи місцевого самоврядування) має консультативно-дорадчий характер і не має безпосереднього впливу на прийняття правового рішення. Діяльність таких органів лише створює певні передумови для його прийняття.
У разі, якщо неучасть особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, у якої виник конфлікт інтересів і яка входить до складу колегіального органу, у прийнятті рішень цим органом призведе до втрати повноважень цим органом, участь такої особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, у прийнятті рішень має здійснюватись під контролем.
Часто зустрічаються випадки, коли особа, уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, має певні приватні інтереси, пов'язані з майновими правами. У цьому разі особа, уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, може позбутися приватного інтересу, через який виник конфлікт інтересів, шляхом відчуження корпоративних прав, майна або майнових прав, передачі їх у довірче управління або у будь-який інший спосіб.
Однак позбавлення приватного інтересу має виключати будь-яку можливість його приховування або відновлення. Тому не можуть вважатись позбавленням приватного інтересу дії щодо розлучення, а також заяви, в тому числі публічні, про розірвання особистих, дружніх чи інших стосунків з певними особами.
Не можуть вважатись позбавленням приватного інтересу відчуження корпоративних прав, майна або майнових прав, передачі їх у довірче управління, якщо такі дії здійснюються на користь членів сім'ї особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
 Особа, уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, має письмово повідомити керівника органу про спосіб позбавлення приватного інтересу. З цього приводу керівник органу робить висновок про наявність або відсутність приватного інтересу.
У разі неможливості усунення конфлікту інтересів шляхом заміщення державного службовця або посадової особи місцевого самоврядування іншою особою та відсутності можливостей для його переведення на іншу посаду відповідної категорії посад державних службовців (у випадку, коли конфлікт інтересів має постійний характер і не може бути розв'язаний шляхом усунення відповідного державного службовця від прийняття рішення або вчинення дій та за наявності рівноцінної вакантної посади, яка за своїми характеристиками відповідає особистим та професійним якостям державного службовця) відбувається переведення державного службовця на іншу посаду. Слід зазначити, що переведення на іншу посаду може здійснюватися лише за згодою державного службовця або посадової особи місцевого самоврядування.
IV. Контроль за рішеннями, що приймаються особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, стосовно предмета конфлікту інтересів
Керівник органу, де працює особа, уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, або його заступник відповідно до розподілу повноважень, у найкоротший строк, але не більше ніж протягом одного робочого дня, приймає рішення про здійснення контролю за рішеннями, що приймаються особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
У рішенні про здійснення контролю за рішеннями, що приймаються особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, зазначаються: форма контролю, відповідальна особа та вимоги до державного службовця щодо прийняття рішень стосовно предмета конфлікту інтересів.
Особа, уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття рішення про застосування контролю, ознайомлюється з таким рішенням.
Якщо конфлікт інтересів виникає у зв'язку з діяльністю державного службовця у складі колегіального органу, рішення про запровадження контролю над такою особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, надсилається усім членам колегіального органу.
Контроль здійснюється у такій формі:
перевірка особою, визначеною керівником державного органу, змісту рішень чи проектів рішень, що приймаються або розробляються державним службовцем або відповідним колегіальним органом з питань, пов'язаних із предметом конфлікту інтересів;
розгляд справ та прийняття рішень особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, у присутності особи, визначеної керівником державного органу.
При цьому вимоги до особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, стосовно прийняття рішень та/або вчинення дій стосовно предмету конфлікту інтересів можуть включати зобов'язання особи давати особі, визначеній керівником державного органу, для попереднього ознайомлення проекти нормативно-правових актів індивідуального характеру, які стосуються предмету конфлікту інтересів, здійснювати розгляд справ або приймати рішення щодо предмету конфлікту інтересів у присутності особи, визначеної керівником державного органу.
Заходи щодо здійснення контролю мають проводитись оперативно, оскільки прийняття рішень чи вчинення дій стосується зовнішніх правовідносин, тобто фізичними чи юридичними особами.
Не можна допустити зволікання із проведенням контролю, адже це може перешкодити своєчасності забезпечення конституційних прав громадян, а також породити у них підозру у недобросовісності та упередженості з боку посадової особи чи іншого службовця відповідного органу державної влади.
У разі, якщо відповідна посадова особа не вжила заходів з врегулювання конфлікту інтересів і прийняла рішення або вчинила певні дії, це є підставою для оскарження такого рішення, а також вчинених нею дій або бездіяльності та визнання їх протиправними, у судовому порядку.
Відповідно до статті 24 Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції" нормативно-правові акти, рішення, видані (прийняті) внаслідок вчинення корупційного правопорушення, можуть бути скасовані органом або посадовою особою, уповноваженою на прийняття чи скасування відповідних актів, рішень, або визнані незаконними в судовому порядку за заявою заінтересованої фізичної особи, об'єднання громадян, юридичної особи, прокурора, органу державної влади, органу місцевого самоврядування.
IV. Відповідальність за порушення вимог щодо повідомлення про конфлікт інтересів згідно Кодексу України про адміністративні правопорушення.
У разі невиконання вимог антикорупційного законодавства щодо неповідомлення про конфлікт інтересів настає відповідальність за корупційне правопорушення, передбачена ст. 172-7 КУпАП України.
 
Стаття 1727. Порушення вимог щодо повідомлення про конфлікт інтересів
 
Неповідомлення особою безпосереднього керівника у випадках, передбачених законом, про наявність конфлікту інтересів -
тягне за собою накладення штрафу від десяти до ста п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Примітка. 1. Суб'єктом правопорушень у цій статті є особи, зазначені у пункті 1, підпунктах "а", "б" пункту 2 частини першої статті 4 Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції".
 
Стаття 1729. Невжиття заходів щодо протидії корупції
Невжиття передбачених законом заходів посадовою чи службовою особою органу державної влади, посадовою особою місцевого самоврядування, юридичної особи, їх структурних підрозділів у разі виявлення корупційного правопорушення -
тягне за собою накладення штрафу від п'ятдесяти до ста двадцяти п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян".
Останні новини
24.01.20

Сьогодні Уряд прийняв важливе рішення для продовження формування спроможних громад та завершення реформи децентралізації. Кабмін затвердив зміни до Методики формування спроможних територіальних громад. Так встановлюються чіткі критерії, завдяки яким громади зможуть «оцінити» власну спроможність: людський потенціал, фінансові та майнові ресурси. Ці критерії дадуть змогу надавати якісні послуги жителям вирішувати накопичені проблеми, розвивати місцеву економіку. ....

Детальніше
24.01.20

23 січня Міністр Кабінету Міністрів Дмитро Дубілет разом з командою презентував оцінку чисельності наявного населення України станом на 1 грудня 2019 року. За оприлюдненими даними, чисельність наявного населення України складає 37 млн 289 тис. осіб. “Ці дані, на жаль, не враховують населення, що наразі перебуває на окупованих територіях. Це, звичайно ж, не означає, що ми забули про наших громадян, що залишаються там”, - зазначили спікери. Основними пе ....

Детальніше
23.01.20

Обласна служба зайнятості звертає увагу, що інформація, поширена у ЗМІ щодо різкого зростання обсягів безробіття у грудні 2019 року, є некоректною, оскільки ринку праці притаманні сезонні коливання. Щорічно влітку потреба роботодавців на працівників, у порівнянні з зимовим періодом, суттєво зростає (у сільському господарстві, переробній промисловості, транспорті, готельному та ресторанному бізнесі тощо) та, відповідно, скорочується кількість безробітних. Тому порівняння коректно проводити до ....

Детальніше
23.01.20

Кабінет Міністрів України 15 січня прийняв розпорядження «Про затвердження переліку опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах на період до 2023 року». Це дозволить покращити доступність медичної допомоги, сконцентрувати інвестиційні ресурси та розбудувати мережу надання медичних послуг в Україні. Перелік опорних закладів визначений на основі відповідної Методики формування мережі робочою групою, яка була сформована МОЗ України за участю представників ....

Детальніше
23.01.20

Україна сьогодні — це одна з найпривабливіших економік, ринків та країн світу, що продовжують розвиватися. На цьому сьогодні наголосив Прем’єр-міністр Олексій Гончарук під час виступу на Davos Ukrainian Breakfast 2020. І це не просто слова, вони підтверджені конкретними цифрами та фактами: — Економічне зростання України у 2019-му: від 3,6 до 4,2 % - порівняно із середнім рівнем у 2,5% у світі. — Золотовалютні резерви знаходяться на семирічному м ....

Детальніше
23.01.20

З 20 по 24 січня 2020 року в Оратівській ЗОШ І-ІІІ ст. експонується історична виставка «Фактор свободи». Відкриття виставки відбулось 22 січня в День Соборності України. 23 січня виставку відвідали заступник голови райдержадміністрації Людмила Волощук, керівник апарату райдержадміністрації Інна Лясковська, заступник Оратівського селищного голови Галина Колонюк, працівників райдержадміністрації, районного краєзнавчого музею та громадськості. Виставка да ....

Детальніше
22.01.20

Відповідно до Указу Президента України від 07 грудня 2019року № 893/2019 «Про присвоєння почесного звання «Мати-героїня»" головою райдержадміністрації Олегом Чугункіном та головою районної Ради Галиною Лошак, під час проведення урочистих заходів до Дня Соборності України вручено посвідчення та нагрудний знак до почесного звання «Мати-героїня» Дробуш Надії Володимирівні, жительці с.Чагів, матері, яка народила і виховує 6 дітей. ....

Детальніше
22.01.20

Сьогодні, 22 січня за участі голови районної державної адміністрації Олега Чугункіна, голови районної Ради Галини Лошак, Оратівського селищного голови Ігоря Барського керівників структурних підрозділів райдержадміністрації, виконавчого апарату районної ради, представників громадськості, сільських голів відбувся урочистий захід з нагоди відзначення Дня Соборності України та 101-річчя Акта злуки Української Народної Республіки і Західноукраїнської Народної Республіки «Величний День З ....

Детальніше
22.01.20

Шановні вінничани! Сьогодні українці святкують одне з найважливіших державних свят, значимість якого в історії країни важко переоцінити. Вже більш ніж століття відділяє нас від історичного дня 22 січня 1919 року, коли в першу річницю проголошення незалежності УНР, в Києві на Софійській площі було проголошено Універсал Директорії Української Народної Республіки про злуку із Західноукраїнською Народною Республікою. Акт Злуки став історичним об’єднанням українських зе ....

Детальніше
22.01.20

Шановні українці! 22 січня ми відзначаємо річницю з часу проголошення Акту злуки Української Народної Республіки й Західноукраїнської Народної Республіки. Україна стала єдиною, вільною та незалежною. Ця подія залишила яскравий слід в історії і заклала основу для подальшого відновлення української держави в наш час. Століттями ми виборювали свою державу та її незалежність, національний добробут і соціальну справедливість, право бути єдиним народом в соборній Україні. Сьогод ....

Детальніше
22.01.20

Дорогі українці! Рівно 101 рік тому відбулась одна з найбільш знакових подій в історії української державності та національно-визвольних змагань. «Здійснилися віковічні мрії, якими жили і за які вмирали кращі сини України». Це цитата з Акта Злуки, який сповіщав про возз’єднання в єдину, незалежну державу та був урочисто проголошений діячами УНР та ЗУНР 22 січня 1919 року на Софійському майдані в Києві. В усіх куточках України це зустріли піднесе ....

Детальніше
22.01.20

Шановні жителі Оратівщини! Вітаю Вас із Днем Соборності України – визначним українським державним святом! 22 січня 1919 року відбулась історична подія – на велелюдному зібранні перед Софією Київською було урочисто проголошено злуку Української Народної Республіки і Західно-Української Народної Республіки. Цей день в календарі завжди нагадує українцям, що сила нашої держави – в єднанні. І хоча тоді цій споконвічній мрії українців – створити міцну ....

Детальніше
21.01.20

На своїй FB-сторінці народний депутат України, голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Віталій Безгін повідомив, що перше коло обговорення чітко зазначило кілька важливих аспектів, на які варто звернути увагу. Він зауважив, що попри дію закону про добровільне об'єднання, новий адміністративно-територіальний устрій &nd ....

Детальніше
21.01.20

16 січня Президент України підписав Указ «Про звільнення в запас військовослужбовців строкової служби, строки проведення чергових призовів та чергові призови громадян України на строкову військову службу у 2020 році». Документ повертає попередній призовний вік – 18 років, тоді як до цього такий вік був з 20 років, а 18-ти та 19-річні юнаки могли добровільно служити в армії на контрактній основі. Указ передбачає призов юнаків на строкову військову службу п ....

Детальніше
21.01.20

Сьогодні, 21 січня, у холі Вінницької обласної державної адміністрації, напередодні Дня Соборності України відбулось відкриття тематичної виставки Українського інституту національної пам¢яті «Українське військо: 1917-1921». Виставку презентує Центральний міжрегіональний відділ Українського інституту національної пам¢яті за підтримки Вінницької обласної державної адміністрації, зокрема, Департаменту інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю, управл ....

Детальніше